Abstract | Manifestacijski turizam mnogima djeluje kao nešto novo u turizmu, a postoji jednako dugo kao
i čovječanstvo. To je planirani društveni, kulturni ili korporativni događaj koji uključuje
rituale, prezentacije, predstave ili proslave. Mediteranske države Španjolska i Hrvatska
spadaju u najpoželjnije europske i svjetske turističke destinacije. Iz godine u godinu postavljaju
rekorde u posjećenosti i prihodima što rezultira potrebom za neprekidnim stvaranjem i
obogaćivanjem turističke ponude. Manifestacije koje se održavaju na međunarodnoj razini
glavni su razlog posjeta turista određenoj manifestaciji. Najkritičnija komponenta za
ostvarivanje uspješne manifestacije je dobar organizacijski tim i kvalitetno odabrani ljudski
resursi. Zato je za postignuće najboljih rezultata organizacije manifestacije potrebna
povezanost svih dionika koji sudjeluju u manifestaciji. U današnje vrijeme nemoguće je
organizirati uspješnu manifestaciju bez upotrebe suvremene tehnologije i bez promoviranja
pomoću elektroničkih medija. Dugoročni učinci manifestacija očituju se u ostavštini i nasljeđu
manifestacija, a mogu biti pozitivni i negativni. Naime, manifestacije mogu proizvesti pozitivne
i negativne učinke na destinacije, stanovništvo i okoliš. Fizička ostavština očituje se na
infrastrukturnim objektima i novim radnim mjestima, a ne može se zanemariti ni nematerijalna
korist pozitivnih dugoročnih učinaka na lokalnu zajednicu, kao što je poboljšanje kvalitete
života i stvaranje lokalnog ponosa. Obilježja manifestacija očituju se u jedinstvenosti i
ograničenosti trajanja s ciljevima dijeljenja zajedničkih osjećaja i ideja u kojima će se
zadovoljiti zajedničke i individualne potrebe, a koje su rezultat ljudskog djelovanja. Postoje
različite podjele manifestacija, od planskih i neplanskih pa do podjela po sadržaju, veličini i
vrsti. Dalje se dijele na manifestacije kulturnog, sportskog, zabavnog, vjerskog i
gospodarskoga karaktera, a po veličini mogu biti mega, regionalne, značajne i manje
manifestacije. U ovom radu pomoću obrade statističkih podataka posjećenosti i prema
ostvarenim prihodima obrađene su najpoznatije glazbene, sportske, vjerske i tradicionalne
manifestacije mediteranskih država Španjolske i Hrvatske. Na kraju rada napravljene su
SWOT analize manifestacija Španjolske i Hrvatske. |