Abstract | U radu su objašnjena prava putnika kroz prikaz turističkih ugovora. Turistički ugovori se danas, zbog sve intenzivnijeg razvoja turizma i turističkih djelatnosti, tretiraju kao ugovori sui generis i podijeljeni su u četiri temeljne skupine. Prve tri skupine ugovora nazivaju se turističkim ugovorima u užem smislu jer je sadržaj tih ugovora uvijek turistička usluga. Te tri skupine čine odnosi između davatelja usluga i izravnih korisnika turističkih usluga, zatim odnosi između putničke agencije i izravnoga korisnika usluga i odnosi između davatelja usluga i putničke agencije. Posljednja, četvrta i posebna skupina ugovora sastoji se od ugovora koji su usko vezani za pružanje turističkih usluga. Ugovori u turizmu regulirani su prvenstveno Zakonom o obveznim odnosima, Zakonom o turističkoj djelatnosti i Posebnim uzancama u ugostiteljstvu. Regulacijom odnosa između subjekata na turističkom tržištu i putnika, utvrđena su njihova prava i obveze koje proizlaze iz njihova odnosa te su time zaštićene obje strane, a poglavito ona slabija odnosno putnik.
U radu su elaborirani ugovori kojima se uređuju odnosi između davatelja usluga (hotela, kampa, restauracije) i izravnih korisnika turističkih usluga (putnika, gosta) – izravni ugovor o hotelskim uslugama, ugovor o uslugama prehrane i točenja pića, ugovor o ugostiteljskoj ostavi, ugovor o uslugama kampiranja, ugovor o smještaju u turističkim apartmanima te ugovori kojima se uređuju odnosi između putničkih agencija i izravnih korisnika usluga – ugovor o organiziranju putovanja i posrednički ugovor o putovanju. Osim tih ugovora, u radu će biti razmotreni i ugovori usko povezani s pružanjem turističkih usluga: ugovor o prijevozu i ugovor o osiguranju. Za svaki pojedini ugovor, detaljno su objašnjene bitne odrednice: ugovorne strane, bitni sastojci ugovora, obveze i prava ugovaratelja te prestanak ugovora. Iako su u radu prava putnika kod svakog ugovora detaljno prikazana, ona zbog svoje naravi i stvarne neodvojivosti od obveza putnika i prava te obveza druge ugovorne strane, nisu prikazana potpuno odvojeno. Na kraju rada je zaključak, u kojem su iznesene prednosti i korisnosti sklapanja turističkih ugovora te njihova važnost za turističko tržište. |