Abstract | Monopol ili poduzeća nesavršene konkurencije su poduzeća koja imaju tržišnu moć na određenom tržištu te kao takva mogu povećati cijenu svojeg proizvoda iznad graničnog troška. Smanjenje zadovoljstva potrošača tipična je za neučinkovitost koja je uzrokovana nesavršenom konkurencijom. Oblici nesavršene konkurencije su monopol, oligopol te monopolistička konkurencija, a rad je usmjeren na Zagrebački Holding kao primjer monopola, njegovo poslovanje i položaj na tržištu. Monopol, za razliku od ostalih oblika nesavršene konkurencije je jedini prodavatelj s potpunim nadzorom nad cijelim privrednim sektorom.
Rad se temelji na prikazu poslovanja Zagrebačkog holdinga u suradnji sa gradom Zagrebom. Zagrebački holding djeluje na području grada Zagreba te njezinoj široj okolici. Na tržištu u monopolskom poslovanju djeluje sa svojim podružnicama, ovisnim društvima, ustanovama i direkcijama koje pružaju usluge na tom području, a one su: Čistoća, Digitalni grad, Gradska groblja, Tržnice Zagreb, Vodoopskrba i odvodnja d.o.o., Zagrebačke ceste, ZGOS i Zrinjevac dio su komunalnih djelatnosti. Poslovno područje prometnih djelatnosti odvija se preko podružnice ZET i Zagreb parking. AGM d.o.o., Vladimir Nazor, Zagrebački Velesajam, Autobusni kolodvor, GSKG d.o.o., Sportski centar, Zagrebačka stanogradnja d.o.o. i Gradske ljekarne Zagreb, Upravljanje nekretninama. Gradska plinara Zagreb d.o.o. i Gradska plinara Zagreb - Opskrba d.o.o. te ZGOS. Ono što najbolje ukazuje na monopolizaciju Holdinga je to što je Holding u vlasništvu grada Zagreba te samim time gradu je u interesu da vlastitim resursima obavlja sve poslove i vrši usluge na tom području. Zagrebački holding koristi svoju moć za prevlast na tržištu te kako bi se pobliže pojasnila njegova monopolska moć, provedena je usporedba rezultata poslovanja u 2017. godini s rezultatom poslovanja u 2018. godini.
Cilj rada je na primjeru Zagrebačkog holdinga proučiti utjecaj monopola na tržište grada Zagreba, osvrćući se na promjene u cijeni, ponudi, potražnji, ali i troškovima te načinima na koje Zagrebački holding doprinosi strukturi gradskog turizma koji je u zadnje vrijeme sve popularniji. |