Abstract | Cilj je ovog rada upoznati ljude sa subliminalnim porukama, odnosno da ljudi nakon
čitanja ovog rada znaju što su subliminalne poruke i kako se koriste. Isto tako, cilj je pokazati
ljudima primjere subliminalnih poruka kako bi ih kasnije mogli što lakše prepoznati. Ovaj cilj
odnosi se i na ‘Easter eggs’ koliko se odnosi i na subliminalne poruke.
Mnoga su se istraživanja u povijesti provodila kako bi se dokazale tvrdnje ili pokusi
određenih osoba. Tako se proveo i Vicaryjev pokus, odnosno trik, u kojem se pokazalo može li
se stvarno utjecati na čovjekovu podsvijest.
Može se reći da zbog toga postoji pojam subliminalna poruka koji laički rečeno
predstavlja poruke koje se prikazuju tijekom filmova, promidžbenih poruka ili dr. tolikom
brzinom da ih oko svjesno ne može zamijetiti te iste te poruke odlaze u ljudsku podsvijest.
Kako se onda može znati jesu li te poruke u ljudskoj podsvijesti ili nisu? Kada bi došlo do
situacije, u kojoj bi se nastala situacija mogla povezati s viđenim subliminalnim porukama,
ljudska podsvijest izazvala bi reakciju na tu subliminalnu poruku.
U uskoj vezi sa subliminalnim porukama je i pojam ‘Easter eggs’ koji se također koristi u
filmovima. Dok subliminalne poruke služe za manipulaciju ljudi, ‘Easter eggs’ služe za
zabavu i za neku vrstu zagonetki koje ljudi moraju riješiti, točnije moraju shvatiti s čime je
‘Easter eggs’ povezan.
Primjeri subliminalnih poruka, i ‘Easter eggsa’, kriju se suptilno u filmovima bez da
smetaju tijeku same radnje filma. S jedne strane, postoje filmovi u kojima se subliminalne
poruke koriste kao sredstvo promocije, a koji će se proizvod ili marka promovirati ovisi o
samoj radnji filma, dok s druge strane postoje filmovi u kojima se subliminalne poruke koriste
upravo kao poruke, najčešće seksualne poruke i kao takve najčešće se koriste u Disneyjevim
filmovima.
Cilj subliminalnih poruka kao sredstvo promocije je da potaknu gledatelje na kupnju i
konzumiranje promoviranih proizvoda ili marki, dok cilj subliminalne poruke kao poruke je,
može se reći, čista provokacija i manipulacija ljudima.
S obzirom na to da su subliminalne poruke skrivene, ni jedna osoba ih neće vidjeti istom
brzinom i na isti način, ali u većini slučajeva ta će poruka izazvati istu reakciju kod ljudi.
U sklopu rada provedeno je istraživanje pomoću kojeg se ispitalo koliko su ljudi upoznati
s pojmom subliminalne poruke. Rezultati istraživanja pokazali su da više od polovice
ispitanika zna što znači prethodno navedeni pojam te su isti objasnili svojim riječima. Uz
postavljena pitanja bile su postavljene i slike koje predstvaljaju primjer subliminalnih poruka
u kojima su ispitanici morali prepoznati isti. U tom dijelu istraživanja točnih odgovora bilo je
nešto manje od polovice ukupnih odgovora. |