Abstract | Zdravstveni i elitni turizam specifični su oblici turizma, a rezultat su segmentacije tržišta. Time je fokus stavljen na određeni segment turističke potražnje, nakon toga nosioci ponude u turizmu trebali bi sustavno i objektivno vršiti istraživanje tržišta, čiji bi rezultati morali biti temelj kasnijeg oblikovanja ponude. Međutim, u praksi je još uvijek prevelik broj onih koji plasiraju ponudu bez prethodnog istraživanja tržišta, a negativne posljedice toga uvijek su dalekosežne. Istraživanje turističkih tržišta dio je marketinga u turizmu, a provodi se u cilju prikupljanja informacija i podataka neophodnih pri donošenju marketinških odluka. Istraživanje tržišta izuzetno je bitno, jer daje uvid u želje, potrebe i preferencije potražnje, a na temelju toga može se formirati odgovarajuća ponuda. U konačnici, to generira mnogobrojne koristi, te doprinosi kvaliteti same ponude i efikasnijoj prilagodbi zahtjevima turista. Predmet istraživanja – zdravstveni i elitni turizam u Hrvatskoj i svijetu. Zdravstveni turizam predstavlja
putovanja motivirana zdravstvenim razlozima, a stručno osoblje njegov je krucijalni element. Spomenuti oblik turizma donosi višestruke koristi, poput produljenja turističke sezone i generiranja respektivnih financijskih rezultata. Razvijanje svijesti o koristima kontinuirane brige o zdravlju dovest će do rapidnog razvoja zdravstvenog turizma. Prema procjeni Svjetske zdravstvene organizacije, briga o zdravlju postat će najjača svjetska industrija do 2030. godine. To je sasvim očekivano s obzirom da upravo zdravlje predstavlja osnovni preduvjet za sve ostalo u čovjekovom životu. Elitni turizam rezerviran je samo za elitu, biti elitni turist stvar je prestiža. Zbog toga elitni turisti pristaju na enormno visoke cijene, one im odgovaraju, jer su na taj način sigurni da će se izdvojiti iz mase. Kvaliteta usluga mora biti vrhunska, a cijena čim viša, kako bi samo elita mogla konzumirati takve usluge. Na taj način elitni turizam nastaje, opstaje i razvija se. Azijske su zemlje najveći ponuđači usluga u zdravstvenom turizmu. Rast potražnje za uslugama zdravstvenog turizma u svijetu generira prije svega kriza u zdravstvenim sustavima razvijenih zemalja, duge liste čekanja, te sveprisutni trend starenja. Svaki dan pojavljuju se nove inovativne metode liječenja, a to itekako stimulativno djeluje na potencijalne turiste. Elitni turisti traže luksuz i doživljaj, neobičnost i egzotičnost u ponudi, a privatnost je imperativ. Suvremeni turizam podrazumijeva svjesnost o činjenici kako su zahtjevi usmjereni na kontinuirano unapređivanje u svim segmentima, bez obzira na to koliko se turistička ponuda činila dobrom. I upravo tu presudnu ulogu imaju istraživanje turističkih tržišta i marketing. Potražnja uvjetuje ponudu, stoga se ponuda stalno mora prilagođavati potražnji i pravovremeno ponuditi traženo. U sklopu istraživanja tržišta provedena je i anketa, navedene su hipoteze istraživanja, metodologija, rezultati i ograničenja. Dobiveni rezultati istraživanja grafički su prikazani, a poseban naglasak je na zaključcima i prijedlozima. |