Sažetak | U ovom radu obrađuje se termin putnik i prava putnika u kopnenom i zračnom prijevozu. Prava se odnose na putnike koji koriste javni prijevoz, bilo linijski ili povremeni, kopneni odnosno zračni. Putnička prava uređena su pravnom legislativom Europske unije kao i pravnim aktima Republike Hrvatske.
Prava putnika odnose se na situacije u kojima su prijevoznici nanijeli neki oblik štete putnicima: neispunjenjem ugovora (kašnjenje, otkazani prijevoz), materijalnom štetom na imovini (izgubljena prtljaga, prtljaga dostavljena sa zakašnjenjem), nanošenjem štete fizičkoj osobi putnika (agresivno ponašanje zaposlenika prijevoznika, ozljeda ili smrtni slučaj prilikom nesreće).
Ovim radom definirani su termini kao što je putnik, putnički prijevoz, kopneni prijevoz te zračni prijevoz. Detaljno su objašnjena prava i obveze putnika u kopnenom i zračnom prijevozu. Prikazan je način njihova ispunjenja, ali i obveze putnika te način na koji bi isti mogao ostvariti svoja prava. Istraživački dio rada odnosi se na anketni upitnik putem kojeg se istražuje poznavanje prava samih putnika, odnosno korisnika zračnih i kopnenih vrsta prijevoza. Rezultatima anketnog upitnika ostvaren je cilj, odnosno prikupljene su informacije putnika o poznavanju njihovih putničkih prava i načinu ostvarivanja istih.
Problematika kopnenog prijevoza putnika podijeljena je na cestovni i željeznički promet. Definira se što je cestovni promet, a što željeznički prijevoz, kao i pojam putnika. Objašnjava se koja prava pripadaju putnicima u cestovnom i željezničkom prometu te na koji način se ona ostvaruju.
Zračni prijevoz putnika je najmlađa grana prijevoza koji od druge polovice 20. stoljeća čini ključnu komponentu u razvoju međunarodnog, osobito transkontinentalnog turizma. S obzirom na njegovu važnost, u radu se pridaje posebna pažnja obradi prava putnika u zračnom prijevozu, uključujući detaljne tablice s iznosima naknada koje putnicima pripadaju u određenim situacijama.
Istraživački dio rada prikazuje rezultate istraživanja koje je provedeno na 176 ispitanika. Sudionici su odgovarali na anketni upitnik putem interneta. Pitanja su se odnosila na zračni prijevoz putnika, odnosno koliko su ispitanici upoznati s terminom zračni prijevoz, pravima koja imaju kao putnici u zračnom prijevozu te koliko su puta uspjeli ostvariti eventualno pravo koje im pripada prilikom korištenja zračnog prijevoza.
Pitanja u anketnom upitniku podijeljena su u tri grupe. Prva grupa pitanja odnosi se na osnovna pitanja o zračnom prijevozu. Pitanja u drugoj grupi povezana su s pravima putnika te koliko su isti upoznati s njima, osobito u situacijama u kojima su im uskraćena zakonom zagarantirana prava kao putnicima (poput naknade za kašnjenje leta, naknade za izgubljenu prtljagu, itd.).
Iako je istraživanje provedeno na ograničenom broju ispitanika te postoji velika potreba za daljnjim istraživanjem na ovom području, rezultati istraživanja ove teme (istraživanje putem anketnog upitnika i istraživanje literature) potvrdili su pretpostavke o postojanju potreba za edukacijom populacije (stanovništva) od strane nadležnih tijela. Na taj bi način korisnici imali pravovaljane informacije o svim pravima koja im pripadaju i načinu ostvarivanja prava od strane prijevoznika. |