Sažetak | U radu je prikazan franšizni sustav poslovanja u hotelijerstvu i ugostiteljstvu koji predstavlja
moderan i vrlo čest način poslovanja. Franšizant, odnosno korisnik franšize, mora se
pridržavati određenih pravila poslovanja nametnutih od strane franšizera a svi potrebni detalji
dogovora sadržani su u ugovoru o franchisingu. Primatelj franšize može biti pojedinac,
korporacija, partnerstvo ili drugi subjekt a franšiznim ugovorom dobiva pravo korištenja i
poslovanja pod imenom zaštićene marke, provjerene sustave i procedure, standarde kvalitete,
centralizirani rezervacijski sustav, centralizirani marketinški sustav, relativnu poslovnu
samostalnost i povećanje hotelske prodaje. U prvom dijelu rada objašnjen je pojam
ugostiteljskog objekta hotel. Hotel je ugostiteljski objekt u kojem se gostima, osim usluge
smještaja, pružaju i usluge prehrane i točenja pića, kao i neke druge usluge koje ovise o
kapacitetu i kategoriji koju hotel ima. Hotel može biti Hotel baština, Difuzni hotel, Hotel,
Aparthotel, Turističko naselje, Turistički apartman, Pansion, Integralni hotel, Hoteli lječilišne
vrste i Hoteli posebnog standarda. Iako je hotelska usluga prilagođena ovisno o kategoriji i
kriterijima, hoteli moraju pružati usluge smještaja, prehrane i točenja pića i napitaka. Osnovni
cilj hotelskog poslovanja je ostvarivanje zadovoljavajuće razine dobiti kroz zadovoljavanje
želja i potreba gostiju hotela. Osim svjetski poznatih hotelskih franšiza, u Hrvatskoj su
rasprostranjene i domaće franšize poput Valamara, Bluesun hotels & resorts i Plava laguna, a u
radu je detaljnije opisan utjecaj hotelske franšize na turizam Hrvatske na primjeru Valamar
hotela i njegovog uspjeha. Također, osim Valamara u radu je kao primjer franšiznog sustava u
hotelskom poslovanju prikazan i InterContinental Hotels and Resorts. Osim hotelskih franšiza,
u Hrvatskoj se nalazi i najuspješnija franšiza na svijetu, a to je lanac fast food restorana
McDonalds'. Primjer uspješne franšize, koji je prikazan u radu, također je fast food lanac a
dolazi iz Hrvatske. Radi se o Surf 'n' Fries koji su svoju ambalažu zaštitili kao intelektualno
vlasništvo, a imaju više od 50 franšiznih poslovnica u više od 15 zemalja svijeta. Također
korisna franšiza u području turizma iz Hrvatske je i platforma CityPal pomoću koje lokalni
stanovnici turistima mogu prikazati najbolje od onog što njihov grad nudi. U svrhe ovog
završnog rada provedeno je i online istraživanje preko ankete u kojoj su sudjelovala 104
ispitanika. Istraživanje je pokazalo da od njih 104 čak 72 osobe znaju što je franšiza, a najviše
njih je upoznato s hotelskim franšizama Hilton WorldWide Holdings Inc. (Hilton, Doubletree
by Hilton i Canopy by Hilton) i Valamar hotelima. |