Sažetak | Promišljajući o glavnim karakteristikama današnjeg društva, možemo uočiti posvemašnji pad osnovnih ljudskih vrednota te krizu morala i odgoja. Osjetljivost za moralne i etičke vrednote, solidarnost, tolerancija, empatija, uspješna komunikacija, emotivna osjetljivost prema drugima, altruizam, obzir prema tuđem integritetu, vrijednosti su koje sustavno gube bitku u borbi s profitom i moći. Pohlepa, sebičnost, nebriga za druge, nepoštivanje ljudskog dostojanstva, svođenje čovjeka na biološki i tehnički proizvod, na puko sredstvo za rad, sve su to uzroci moralne krize koja zahvaća kako naše društvo tako i čitav svijet. Čak se i djeca usmjeravaju na postizanje savršenosti u materijalnom svijetu, potpuno zanemarujući pri tome univerzalne ljudske vrijednosti, a individualizam postaje filozofija življenja. Cjelokupno društvo mora djelovati na stvaranju nove humanosti koja podrazumijeva poučavanje vrijednostima kao što su: poštenje, iskrenost, nesebičnost i ljubav prema čovjeku i prirodi. Vrijednosti daju smisao ljudskom životu. Unatoč tomu, nema opće prihvaćene definicije toga pojma. Najčešće se o njima govori kao o kriterijima prema kojima se određuje smisao života, ali i smisao cijelog svijeta. Također predstavljaju organiziran skup općih uvjerenja, mišljenja i stavova o tome što je ispravno, dobro i poželjno. Vrijednosti kazuju da je neki poseban način ponašanja ili konačnog stanja egzistencije osobno ili socijalno poželjniji nego neki drugi. Vrijednosti nam nisu urođene; usvajamo ih tijekom života, podložne su promjeni i nužne za život u društvu, dio su našeg svijeta kvalitete i vezane su uz osobe, stvari i događaje. U ovom se radu razmatra nužnost primjene morala i moralnog djelovanja čovjeka u svijetu. Također prikazuju se i negativne strane današnjeg društva. Veliku važnost ima sustavno provođenje odgoja i obrazovanja za vrijednosti, posebice moralnog odgoja. Pedagogija kao znanost i škola kao institucija moraju preuzeti odgovornost u kontinuiranom i osmišljenom razvijanju vrijednosnog sustava za suočavanje djece i mladih ljudi s izazovima suvremenog društva. Odgoj i obrazovanje za vrijednosti su odgoj i obrazovanje za život. |