Sažetak | S Hrvatskim narodnim preporodom u prvoj polovici 19. stoljeća javlja se preporod u
promociji i oglašavanju, važnim segmentima predstavljanja proizvoda na tržištu. Plakati i
oglasi su marketinški alati i dio su razvoja cjelokupnog oglašavanja u Hrvatskoj. Sredstva
tržišnog komuniciranja i mediji oglašavanja su prošli razvitak od jednostavnog, tekstualnog,
informativnog oblika bez dizajna i boje do strateških, funkcionalnih i sistematiziranih
elemenata usmjerenih na ciljanu potrošačku skupinu te implementaciju na istraženo tržište.
Oglašavanje je osim upoznavanja tržišta s postojećim i novim proizvodima imalo ulogu
mijenjanja društva u cjelini. Novinski oglasi, televizijski oglasi, oglasi na ambalaži proizvoda
uvodili su i usmjeravali kupce prema novim, uglavnom Zapadnim stavovima ponašanja i
konzumiranja proizvoda. Tvrtke su htjele kreiranjem vlastitih brendova stvoriti poveznicu
između proizvoda, brenda i potrošača. Uloga promocije prelazi s informativnog perioda,
objašnjavajući temeljnu korist proizvoda, na funkcionalni, objašnjavajući prednosti proizvoda
u životu kupca - životni stil, koji potrošača poistovjećuje s brendom. Industrijalizacija je
uzrokovala masovnu proizvodnju koja automatski zahtijeva masovnu potrošnju. Oglašavanje
je bila stavka koja je povezivala te dvije pojave. Masovnost je tvrtkama omogućila dovoz
velikog broja raznovrsnih proizvoda na tržište, a one su da bi diferencirale proizvode od
drugih sličnih, trebale investirati u dizajn ambalaže, stvaranje brendova prema potrebi i želji
kupaca i oglašavanje usmjeriti ciljano. Razvoju oglašavanja pridonijeli su i mnogi hrvatski
likovni i grafički umjetnici koji su stvorili estetsko, stilsko i umjetničko oglašavanje. Upravo
zahvaljujući njima postoje, iz povijesne arhive oglašavanja u Hrvatskoj, mnogi primjerci
promotivnih oglasa na razini visoke kreativne, estetske, originalne vrijednosti. Jedan od
originalnih i jedinstvenih hrvatskih proizvoda, Vegeta, dodatak jelima s povrćem, ujedno je i
primjer proizvoda u čiju promociju se ulagalo od samog početka proizvodnje. Danas je
Vegeta neizostavan sastojak gotovo svake kuhinje u 40-ak svjetskih zemalja. Počela je kao
„Mala tajna”, a danas je s plavom ambalažom, prikazom kuhara i povrća jedan od
prepoznatljivih proizvoda na trgovinskim policama. |