Abstract | U ovom će se radu obraditi tema kulture navijačkih skupina, koja obuhvaća navike navijača,
njihov utjecaj na sportove, psihologiju i načine navijanja, karakteristike navijača s njihovim
prednostima i manama te kakve vrste navijača postoje i koji su primarni motivi svake vrste
navijača. Ciljevi proučavanja kulture navijačkih skupina su prikazati njihovu motivaciju, razinu
lojalnosti i brojne druge faktore koji utječu na njihovu aktivnost u (prvenstveno) nogometnim
klubovima. Nadalje, cilj je usporediti navijačke skupine istočne Europe s onima u zapadnoj
Europi te navesti konkretne primjere kao argumente njihovih razlika te definirati motivaciju
navijačkih skupina u Republici Hrvatskoj te razloge redovitog dolaska na sportska događanja,
kao i povezanost hrvatskih navijača s klubovima za koje navijaju. Kako bi se došlo do
informacija vezanih za navike navijača te njihova određena stajališta, provedeno je empirijsko
kvantitativno istraživanje kojim su dobiveni odgovori na pitanja koje sportove navijači najviše
prate i koliko dugo, koliko često dolaze na utakmice svojeg kluba, koliko novaca troše na
odlaske na sportska događanja, jesu li sudjelovali u devijantnim ponašanjima na stadionima ili
u sportskim dvoranama, koliko im je bitan sportski uspjeh kluba i druga. Rezultati istraživanja
su pokazali da navijači u Republici Hrvatskoj najviše prate nogomet, a većina njih navija za
svoj klub već duže od 15 godina. Najveći razlog praćenja je geografska povezanost kluba s
područjem u kojem pojedini navijač živi, a u prosjeku hrvatski navijači na utakmice svojeg
kluba dolaze više od nekoliko puta godišnje te troše 20 – 50 € na gostovanja. Nadalje, najveći
motiv za podržavanje kluba je ljubav i osjećaj pripadnosti, odnosno osjećaj da obožavani klub
čini dio identiteta navijača. Prema podacima, navijačima je također iznimno bitan sportski
uspjeh kluba, a smatraju da njihove klubove najviše karakteriziraju kreativne pjesme i
transparenti, odaziv na humanitarne akcije i navijačke koreografije. S obzirom na dobivene
rezultate, može se zaključiti da je vrlo bitno održati emocionalnu povezanost klubova s
navijačima te putem marketinških i promotivnih alata podići dolazak navijača na utakmice kako
bi se ta povezanost još više razvijala. Završno, kako bi se povećala brojka navijača klubova,
moguće je proširiti svoj fokus na područja izvan regije u kojoj klub prebiva. |