Abstract | Udomiteljstvo je oblik skrbi izvan vlastite obitelji kojom se djetetu, mlađoj punoljetnoj
osobi ili odrasloj osobi osigurava skrb u zamjenskoj obitelji. Dužnost udomiteljske
obitelji je osigurati primjereno stanovanje, prehranu, čuvanje i odgoj, zdravstvenu i
obrazovnu brigu te zadovoljenje drugih korisnikovih potreba. U Republici Hrvatskoj,
posebice Varaždinskoj županiji, udomiteljstvo ima dugu tradiciju, no i dalje je nedovoljno
popularizirano te stigme prema udomljenoj djeci još uvijek postoje. Ono što je važno za
senzibilizaciju javnosti o ovom obliku skrbi, jest poznavanje etičkih načela na koja
udomljena djeca i udomitelji imaju pravo.
Stoga je glavna ideja, a ujedno i cilj ovog istraživačkog rada, prikazati koja etička načela
su zastupljena u udomiteljskim obiteljima Varaždinske županije te postoji li kršenje istih.
U skladu s tim u radu su objašnjeni glavni pojmovi kako bi se razumjela tema, a to su
udomiteljstvo i etička načela. Osim glavnih pojmova, rad sadrži prikaz udomiteljstva u
Republici Hrvatskoj i Varaždinskoj županiji kroz zakone kojima je ovaj oblik skrbi
reguliran. Isto tako namjera autora i istraživača jest potaknuti čitatelje na promišljanje o
važnosti udomiteljstva kao prioritetnog oblika izvaninstitucionalne skrbi koje je još
nedovoljno kvalitetno na hrvatskim prostorima.
U radu je prikazano i istraživanje koje je provedeno anketnim upitnikom u ožujku 2021.
godine. Uzorak istraživanja činili su deset udomitelja s područja Varaždinske županije.
Opći cilj istraživanja bio je analizirati etička načela u udomiteljskim obiteljima
Varaždinske županije, njihovo uvažavanje, praćenje i kršenja. Od jedanaest postavljenih
hipoteza, potvrđeno je njih sedam, dok su preostale hipoteze djelomično potvrđene ili
odbačene. Nijedna hipoteza nije u potpunosti odbačena. Rezultati istraživanja pokazali su
kako udomiteljstvo u Varaždinskoj županiji postoji, kako su udomljena djeca upoznata
sa svojim etičkim načelima te kršenja istih u većoj mjeri nema. Nažalost, rezultati su
pokazali da kršenje nije u potpunosti nestalo, već da je ono još uvijek prisutno u odgojnoobrazovnim institucijama. |